azetaKlassiker med
tre lagringstider
Under Fernando di Lucas varumärke Zeta kommer nu de klassiska ostarna Parmigiano Reggiano och Grana Padano med tre olika lagringstider. "Tanken är att konsumenten ska kunna hitta just sin favorit och, vad vi tror, faktiskt hitta fler favoriter beroende på användningsområde", säger Christian Di Luca, vd på Gruppo Di Luca.
 
Med flera olika varianter i butikshyllan är tanken att konsumenten ska kunna smaka och jämföra skillnaderna mellan de olika ostarna. Lagringstiden påverkar såväl smak som doft och konsistens. Ju längre lagringstid desto rikare smak, men en ost med kortare lagringstid smälter å andra sidan lättare i ugnen. Så de olika varianterna passar till olika ändmål, påpekar företaget.
 
- Exempelvis en kortlagrad till gratängen och en mer lagrad till ostbrickan eller på pastan, säger Christian Di Luca, vars mål är att fördubbla svenskarnas konsumtion av Grana Padano och Parmigiano Reggiano inom ett par år.
 
I Sverige konsumerar vi cirka 18 kilo ost per person och år, varav parmesanosten står för bara 135 gram. Detta kan jämföras med Italien där de äter mer än 16 gånger så mycket parmesanost.
  
Fakta:
Parmigiano Reggiano och Grana Padano får extra karaktär genom att de görs på opastöriserad mjölk och får mogna mycket långsamt. De gör ostarna väldigt rika på såväl proteiner som på vitaminer och mineraler. Dessutom är osten lättsmält för magen, vilket gör att den passar utmärkt till små barn och äldre människor, eftersom de mår bra av lättsmält mat.
 
/FoodMonitor