Osmidigt Coop bagatelliserar matförgiftning
En av Coops kunder köpte en frukostkorv av märket Änglamark på bolagets butik i Nacka Forum. Efter det att kunden tillagat och ätit korven började hon kräkas. När hon tog kontakt med Coops kundtjänst blev hon inte trodd. Istället bagatelliserade bolaget det inträffade.
 
”Jag kände mig illamående när jag hade ätit korven. Jag började kräkas. Hela helgen blev förstörd”, säger kunden.
 
”Det som jag blev mest upprörd över, förutom att jag blev sjuk, det var att jag inte blev trodd. Det väntade jag mig inte av Coop. Jag blev väldigt besviken.”
 
Enligt e-postkorrespondens som FoodMonitor tagit del av så menar Coop att eftersom ingen annan blivit sjuk så kunde det inträffade inte varit så farligt.
 
”Vi har inga andra anmälningar om detta, så det kan inte vara fel på korven”, skriver Coops kundtjänst till den drabbade kunden.
 
Bolaget säger dessutom att man inte kan utreda händelsen vidare eftersom man inte lyckats komma i kontakt med kunden.
 
”Vi har sökt kunden utan resultat för kompletterande uppgifter så att vi kan gå vidare med processen”, skriver Coop i en kommentar till FoodMonitor.
 
Men FoodMonitor har inte haft några som helst svårigheter att nå kunden, som dagligdags arbetar vid en statlig myndighet i centrala Stockholm. Hon har via mejl, som FoodMontor tagit del av, även uppgivit sin arbetsadress och telefonnummer till Coop.
 
”Jag har mejlat dem. Jag tycker att detta har de skött illa som bolag”, säger kunden.
 
HÅKAN FRISELL

  

 
KOMMENTARER: 
 
2011-12-09, Coop Marknad AB: 
 
"Vi är ledsna att kunden i det här fallet inte har fått det bemötande som hon förväntade sig. Vi tar givetvis på oss detta och jobbar nu på att lösa situationen så snabbt som möjligt", säger Louise Stephan, pressansvarig Coop.