mcdatt00035
Mer böcker i europeiska
Happy Meal 
McDonald´s i Storbritannien kommer fram till den 7 februari att dela ut cirka nio miljoner populära barnböcker tillsammans med bolagets Happy Meal.
 
McDonald´s vill på detta sätt främja att föräldrar läser böcker tillsammans med sina barn. Böckerna som McDonald´s valt ut är ur serien Mudpuddle Farm av författaren Michael Morpurgo.
 
mcdgoose1McDonald´s kampanj kommer inte långt efter det att brittiska National Literacy Trust i december publicerade med en rapport med nedslående siffror som säger att nästan fyra miljoner barn i Storbritannien inte äger en bok.
 
"Vår senaste forskning visar ett av tre barn i det här landet inte äger en bok, vilket är mycket upprörande eftersom det finns ett klart samband mellan att äga böcker och barnens framtida framgång i livet", säger Jonathan Douglas, vd i The National Literacy Trust, i en kommentar.
 
"Vi stödjer McDonald´s beslut att ge familjer tillgång till populära böcker. Omfånget i satsningen kommer att innebära ett enormt steg när det gäller att uppmuntra fler familjer att läsa tillsammans."
 
Till böckerna hör även en fingerdocka som ska hjälpa föräldrar att göra berättelserna i böckerna mer levande och stimulera barnens fantasi.
 
I Sverige har McDonald´s delat ut böcker med Happy Meal i drygt tio års tid. Sedan två år tillbaka har bolaget även gjort likadant i resten av Norden. Under året kommer enligt uppgift motsvarigheter till det svenska Bok Happy Meal att lanseras på McDonald´s i resten av de europeiska länderna. Storbritannien är alltså först ut.
 
"Huruvida just Storbritannien tagit efter Sverige låter jag vara osagt. Om McDonald's kan inspirera barn och föräldrar att läsa mer tillsammans är det jätteroligt och viktigt, tycker vi. McDonald's är unikt i att vi når så många barnfamiljer i vardagen, och att inkludera bra litteratur till maten ser vi som enbart positivt", säger Frida Berg, presschef, McDonald´s.
 
Men det finns även kritik i Storbritannien mot att McDonald´s skickar med böcker i Happy Meal.
 
"I en tid då vi har en fetmaepidemi bland barn så är detta en klart olämplig marknadsföringsstrategi", säger Charlie Powell, kampanjledare för Children's Food Campaign, till dailymail.
 
/FoodMonitor
 
Foto: McDonald´s.