Findus satsar på Quorn
Findus meddelar att man tecknat ett nordiskt distributionsavtal med Marlow Foods, som äger Quorn, världens ledande varumärke inom vegetariskt/produkter som ersätter kött. Avtalet ger Findus ensamrätt att sälja och marknadsföra Quornvarumärket i detaljhandeln och restaurang- och storköksmarknaden i Sverige, Danmark, Finland och Norge.
 
Genom avtalet ges Findus unika förutsättningar i Norden att utveckla produktutbudet inom den vegetariska / green meals kategorin i Norden, med Findus green meals produkter utan kött, och Quorns expertis inom kategorin. Samarbetet inleds i Sverige och Danmark under första kvartalet 2012 och följs av Finland och Norge, meddelar bolaget.
 
– Det är vår gemensamma ambition att driva kategoritillväxten och utveckla både Quorn och Findus som kategoriledare på samtliga nordiska marknader, både i detaljhandeln och inom restaurang- och storköksmarknaden, säger Cecilia Karlsson, ansvarig för affärsutveckling och new product development inom Findus Norden.
 
Quorn har ett unikt sortiment av produkter baserade på svampprotein, gjort av en naturligt förekommande medlem av svampfamiljen, som ger en unik smak och köttkonsistens jämfört med soja- eller vetebaserade alternativ. Svampproteinet upptäcktes 1965 av forskare i England som en alternativ proteinkälla till kött mot bakgrund av den globala befolkningsökningen. Quorn lanserades på den brittiska marknaden 1985 och i Sverige 1999.
 
- I Sverige är per capita konsumtionen av produkter som ersätter kött bland de högsta i världen. Vi ser fram emot partnerskapet med Findus då vi tillsammans kan utveckla kategorin genom att erbjuda innovativ mat av hög kvalitet som är både god, hälsosam och miljövänlig, säger John Cornish, Commercial Director Quorn.
 
– Det nordiska samarbetet mellan Findus och Marlow Foods/Quorn skapar unika möjligheter för hela den frysta kategorin att utveckla utbudet och erbjuda konsumenterna fler moderna smakrika gröna rätter, utan kött, säger Jari Latvanen, VD Findus Norden.
 
/FoodMonitor