KOMMENTAREN:
Coop förstår inte poängen
Butikskedja Coop har den senaste tiden på prov infört att konsumenter visas poängsaldo i kassan när de drar sina medlemskort. Saldot visas, enligt vad FoodMonitor erfar, i cirka 5 sekunder. Personalen som arbetar i kassorna är nu rejält trötta på tilltaget. 
co21"Man hinner läsa det 20 gånger", säger en kassörska.
FoodMonitor har pratat om hur poängsaldot nu visas med flera anställda som sitter i kassorna. Alla bara suckar över ledningens initiativ.
Det tar nu extra lång tid att betala eftersom man måste stå och vänta på att saldot visas. Många konsumenter gör också fel och drar sina kontokort samtidigt och måste därför göra om.
Men inte nog med det. Själva informationen visas på en skärm som är väl synlig för kriminella. Risken finns att de kan hitta sätt att använda informationen. Det är problematiskt att Coop öppnat för den möjligheten (i bland annat sammanhanget social engineering /red).
Coop försvarar sig med att det hela är ett begränsat test.
”Det är ett begränsat test vi genomför i syfte att visa upp vårt poängprogram på ett nytt sätt för våra medlemmar. Eftersom det handlar om poäng och inte några bankuppgifter, påverkar det inte banksekretessen”, skriver man i ett mejl till FoodMonitor.
Vad är poängen med att visa poängsaldot i kassan när man försöker betala? 
Coop informerar ju ändå om saldot i de utskick man gör regelbundet till sina medlemmar, och på nätet när man loggar in på deras webbplats.
Det är hög tid för Coop att avbryta försöket. Eller modifiera det så att det blir mer konsumentvänligt.
Och kanske Coop först kunde höra vad kassapersonalen tycker innan de gör fler test i framtiden?
HÅKAN FRISELL