Chefer på Coop kände till fel i poängsystem
– många konsumenter drabbade
Som FoodMonitor berättat om tidigare så finns det ett allvarligt fel i butikskedjan Coop:s poängsystem för medlemmar. Mindre fördelaktiga rabatterbjudanden prioriteras i butikskassorna trots att kunder vill använda sina intjänade poäng. Chefer på Coop har enligt uppgift känt till detta redan förra året men inte sett till att det åtgärdats.
LÄS OCKSÅ: Coop vilseleder konsumenter med sitt poängsystem
– Det är erbjudandet som prioriteras före poängvaror, säger en handläggare på konsumentkontakten på Coop:s medlemsservice.
– Av och till så händer det. Det kan bero på att vissa kunder inte kollar vad de har för erbjudande.
Hur många är det som ringer er om detta per år?
– Jag skulle säga hundra kanske. Inte mycket mer än det.
Kan det vara ett högt mörkertal?
– Jo, men absolut det blir ju det, säger handläggaren.
Enligt Coop:s konsumentkontakt har bolagets chefer känt till problemet sedan tidigare.
– Vi har tagit upp ett förslag redan.
När gjordes det?
– Det var någon gång innan jul. Så det är något vi skulle behöva pressa på lite mer skulle jag tänka mig. Det kan vara många som det blir så här för som inte vi vet om för att antingen att de inte ringer eller för att de inte märker det på kvittot, säger handläggaren.
/FoodMonitor