ICA Bankens frågor irriterar konsument
Enligt en konsument tvingar ICA Banken användare att svara på frågor för att få tillgång till banktjänster på nätet. Men ICA menar att man bara följer lagen om penningtvätt.
”Utan att ha fått någon information i förväg har banken lagt in spärr så att jag inte kan kontrollera mina konton via nätet utan att ha svarat på frågor om medborgarskap, skattebetalning, och så vidare. Deras förklaring är att de uppdaterar information om kunder enligt lagen. Jag har inget emot att man bekämpar brottslighet men allt handlar om på vilket sätt det görs. Att inte tillåta mig att kontrollera konto innan jag svarat på frågor har jag svårt att förstå”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.
”Sättet banken använder för att komma åt uppgifter är inte acceptabel. Så här har banken agerat i mitt förre detta hemland strax innan kriget bröt ut. Icabankens agerande tolkar jag som ett försök att ta kontroll över inte bara min ekonomi utan hela mitt liv. Detta kan inte passa i hop med ett demokratiskt samhälle. Jag är upprörd och känner mig kränkt och maktlös. Därför vill jag anmäla Icabankens sätt att hantera sina kunder.”
ICA slår ifrån sig.
”Att en kund blir ombedd att svara på frågor har med de krav vi som bank har på att ha god kundkännedom, enligt lagen om penningtvätt. Om vi inte har fått in de uppgifter vi behöver kan en tillfällig spärr sättas på kortet. Så fort vi har fått in den informationen vi behöver ha enligt lagen så tas spärren bort. Den kundinformation banken tar del av behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.  Penningtvättslagens syfte är att förhindra att bland annat bankers verksamhet utnyttjas för penningtvätt och är till för att skydda både våra kunder och oss som bank från att utnyttjas för penningtvätt”, skriver Emelie Ericson, pressansvarig på ICA Gruppen AB, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor