terracycleimg_6763Använda kaffekapslar en guldgruva
Det amerikanska miljöföretaget TerraCycle har inlett ett unikt samarbete med Kraft Foods i Sverige. Efter att ha njutit en kopp Gevalia kan konsumenterna skicka in sina Tassimo kaffekapslar som TerraCycle återvinner eller omvandlar till bland annat handväskor och högtalare. Den nästan obefintliga konkurrensen på den Svenska marknaden inom segmentet gynnar bolaget.
 
”Det som förvånar oss är att det inte finns någon annan som gör som vi”, säger Chris Baker, vd och ansvarig för TerraCycles verksamhet i Europa.
 
”Vi siktar in oss på det skräp som ingen annan vill ha.”
 
Bolaget TerraCycles affärside kan tyckas enkel. Att engagera konsumenter att samla in återvinningsbart material och sedan låta återvinningsbolag och andra samarbetspartners göra merparten av jobbet.
 
Men TerracCycles förmåga att hitta innovativa lösningar gör dem framgångsrika.
 
På nio år har bolaget, som startade i USA, vuxit till en liten koncern som förra året omsatte 6.5 miljoner dollar.
 
Under fjolåret expanderade även TerracCycle utanför USAs gränser till Storbritannien, Brasilien, Mexico, och Kanada.
 
Förra månaden tog man sig in på de Svenska och Irländska marknaderna. Ett Svenskt dotterbolag med säte i Stockholm, TerraCycle Sweden AB, har nyligen registrerats hos bolagsverket.
 
Chris Baker tror på en rejäl ökning inom den närmaste tiden.
 
”I år har vi öppnat också i Sverige och Irland, och jag tror vi kommer att landa på en omsättning på närmare 13 miljoner dollar.”
 
terracyclechris baker head shot”Planen att expandera även till Frankrike och Tyskland efter årsskiftet. Prognosen är att vi kommer att omsätta totalt drygt 20 miljoner dollar i koncernen i slutet av nästa år.”
 
Efter samma modell som gjort TerraCycle framgångsrika i USA och Storbritannien, så startas även i Sverige i inledningsskedet ett nära samarbete med Kraft Foods.
 
”Det finns ett behov hos vår partner att vi tar oss in även på de här marknaderna. Vi vill kopiera framgångarna i som vi haft i USA och Storbritannien.”
 
TerraCycles affärside är att ta hand om och återvinna skräp som ingen annan klarar att ta hand om.
 
”Allting skräp för vilket det inte finns någon färdig återvinningslösning eller nationell lösning. Vi vill försöka få mer värde ur en sådan ström, till exempel ur använda kaffekapslar.”
 
När det gäller Gevalias kaffekapslar av märket Tassimo är de viktigaste måltavlorna de Svenska hushållen och skolorna.
 
”Privatpersoner och skolor kan redan idag anmäla sig på vår hemsida och börja samla. Man får gratis fraktsedal, och sedan skickar man in materialet till oss. Därefter går det till ett lager där vi separerar och sorterar.”
 
TerracCycle har bara varit igång i Sverige i drygt en månad. Hittills har 250 hushåll nappat. Men antalet väntas snart öka. I Storbritannien har man idag 15 000 anmälda hushåll och uppsamlingsställen, 12 månader efter lanseringen.
  
Incitamentet för privatpersoner är att för varje förpackning som skickas in till TerraCycle så ger man 10 öre till välgörenhetsorganisationen Rainforest Alliance. 
  
”Om du är konsument så går pengarna till välgörenhet.”
 
För det nystartade Svenska bolaget tror Chris Baker på en omsättning på runt 5 Mkr nästa år.terracycleimg_6781
 
”Jag förväntar mig fem miljoner kronor i omsättning under 2011 om allt går enligt planen.”
 
Det kan också bli tal om att öka personalstyrkan i Sverige.
 
”Idag har vi en anställd på lagret och en på kontoret. Vi hoppas fördubbla under nästa år”, säger Chris Baker.
 
FoodMonitor-Fakta:
Terracycle-koncernen.
Ägare: ett antal privata intressenter.
Omsättning: cirka 6.5 miljoner dollar (2009).
Resultat före skatt: ingen uppgift.
Antal anställda: cirka 100.
 
Totalt antal återvunna enheter avfall förra året: 1.8 miljarder.
 
Pengar som Terracycle enligt uppgift hittills gett till välgörenhet: 8.9 Mkr.
 
Matjätten Kraft Foods omsätter cirka 48 miljarder dollar och är världens näst största livsmedelsföretag. Bolaget marknadsför varumärken som Marabou, Freia, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia och O’boy.
 
Läs mer: www.terracycle.se, www.terracycle.net, www.tassimo.se.
 
/HÅKAN FRISELL

 

t20