antalisfredrik1Anrikt pappersbolag utmanar förpackningsjättar
Fredrik Carlsson som är försäljningschef hos pappersgrossisten Antalis Sverige har fått ett stort uppdrag av bolagets styrelse. Han ska inom fem år ta fem procent av den svenska marknaden för sekundära förpackningsmaterial som wellpapplådor, tejp, och sträckfilm.
”Inom fem år ska vi nå en försäljning på 170 miljoner. Det är en satsning mot en helt ny kundkrets”, säger han.
 
”Jag ser det här som en spännande utmaning. Det är framför allt jätteroligt att starta med något helt nytt inom ett 100-årigt bolag.”
 
Antalis Aktiebolag har sålt pappersprodukter i Sverige sedan 1910. Tidigare hette bolaget Svenskt Papper. Förra året omsatte Antalis 767 Mkr och gjorde en vinst på 49 Mkr. Året innan drogs man med en förlust på 26 Mkr.
 
Antalis-koncernen, som är Europas största pappersgrossist, har märkt av en kraftigt vikande efterfrågan på papper. Sedan 2008 har pappersvolymerna för koncernen sjunkit med drygt 20 procent.
 
Det är en anledning till varför Antalis nu vill vara en spelare även inom segmentet sekundära förpackningsmaterial.
 
Bland annat vill bolaget rida på trenden med miljövänligare wellpapp som ersätter frigolit. Detta är speciellt viktigt för bland annat dagligvaruhandeln där sekundärförpackningen ofta visas upp i butik.
 
Enligt uppgift är Antalis koncernmål är att öka omsättningen inom förpackningar till 8 miljarder på tre år. Hälften av tillväxten ska enligt planen komma från förvärv, och hälften genom organisk tillväxt.
 
I Sverige domineras marknaden för sekundära förpackningsmaterial idag av SCA Packaging, Papyrus, Boxon och Nyblomsgruppen.
 
Att i Sverige starta från noll och ta marknadsandelar ska enligt Fredrik Carlsson inte vara något problem. Han vet vad han pratar om. Tidigare arbetade han hos Papyrus där han var försäljningschef för segmentet grafiska produkter.
 
”Vi har redan all infrastruktur på plats, samt en organisation som är inriktad mot handel. Om inte det hade funnits så tror jag det hade varit väldigt svårt att sticka ut haka och säga att vi ska nå en omsättning på 170 Mkr inom fem år.”
 
Till sin hjälp har han en specialrekryterad grupp av åtta personer, inklusive fyra utesäljare, som bearbetar kunder över hela Sverige.
 
För att serva den svenska marknaden med förpackningsmaterial har Antalis byggt till sitt höglager i Jordbro med ytterligare cirka 11 000 pallplatser. Totalt har lagret nu 26 000 pallplatser på 19 000 kvadratmeter lageryta.
 
Den investeringen har kostat 40 Mkr. Invigningen sker denna månad.
 
Successivt ska lagret fyllas på så att det så småningom kommer att rymma över 1 000 emballageprodukter. Marknadens största utbud enligt Antalis.
 
För att distribuera förpackningsprodukterna har Fredrik Carlsson samarbete med fyra olika distributionsföretag, och dessutom en egen flotta av 20 lastbilar, som kör ut till kund 1-3 gånger per dag.
 
Enligt Fredrik Carlsson kan det också snart bli tal om ytterligare nyrekryteringar om allt går enligt plan.
 
”Om vi ska vi nå omsättningsmålet så kommer vi att behöva anställa fler”, säger han.
 
HÅKAN FRISELL
 

t20