evianmiyake_rose_bd_new_largeFranskt vatten med japansk design
Evians designsamarbeten har rönt stor uppmärksamhet genom åren, inte minst i Sverige där de årliga, begränsade specialflaskorna snabbt sålt slut. Bakom årets blommande design står den japanske toppdesignern Issey Miyake.
 
Årets flaska, Evian limited edition by Issey Miyake 2011, är inspirerad av Miyakes innovativa klädkollektion Pleats Please. Den karaktäristiska Evian-flaskan har smyckats med ett modernt och färgstarkt mönster i form av en skimrande blomma, med bladen utformade som små flaskor. Tillsammans med det rena, naturliga mineralvattnet förmedlar flaskan en känsla av ungdomlighet, frihet och optimism.
 
Issey Miyake är den 4:e i ordningen av designstorheter som samarbetat med Evian. Tidigare har världsnamn som Jean Paul Gaultier, Christian Lacroix och Paul Smith agerat formgivare.
 
– För varje år som går ser vi ett ökat intresse i Sverige för flaskan, och flera konsumenter betraktar den idag närmast som ett samlarobjekt. Många är också kreativa och återanvänder sina flaskor. Som dekorativ inredningspryl i hemmet eller som en vacker vattenkaraff, säger Louise Ahlander, ansvarig för Evian-varumärket i Sverige på Saturnus Beverages.
 
Precis som tidigare år så släpps Evian-flaskan i begränsad upplaga och lagom inför stundande jul- och nyårsfirande. För varje såld flaska skänker Evian 5 kronor till Rosa Bandets bröstcancerforskning.
 
/FoodMonitor

 

t20