olivoljajubileum_new_largeRetrodesignad 40-åring
I år fyller varumärket Zeta fyrtio och Fernando Di Luca, som 1974 lyckades med att introducera olivolja på den svenska detaljhandeln, har valt att ta fram en 100 procent italiensk olivolja i en retrodesignad jubileumsburk i plåt. Detta för att fira idén som inte många trodde på några år tidigare.
 
Fernando Di Luca, som 1961 tog sin Lambretta från Fano, Italien till Stockholm och blev kvar, letade förgäves i livsmedelsbutiken efter den för honom så självklara olivoljan och hänvisades till apoteket där olivolja såldes som laxeringsmedel.
 
Detta såg Di Luca som en möjlighet och idén om att sälja och marknadsföra olivolja i dagligvaruhandeln började ta form. Fyrtio år senare är butikerna fyllda med olivolja, vinäger, pasta, bönor, oliver, antipasto, ostar under varumärket Zeta.
  
– Självklart väljer jag en riktigt elegant och god italiensk olivolja som jubileumsprodukt för att fira att mitt varumärke Zeta fyller 40 år, säger Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca, i ett pressmeddelande.
 
– Olivolja är ryggraden i företaget och har tillsammans med vår kvalitetsstrategi tagit oss till den marknadsposition vi har. Olivolja står också för de värden jag håller så högt; smak, hälsa och Medelhav.
 
1971 kom Zetas första olja till dagligvaruhandeln, en majsolja, då ingen grossist ännu trodde på Fernandos idé om att sälja olivolja i livsmedelsbutik. Tre år senare, 1974, lanserades den av Fernando efterlängtade olivoljan i dagligvaruhandeln.
 
Jubileumsburken är framtagen i en begränsad upplaga om 24 000 och kommer att säljas i dagligvaruhandeln från och med mitten av mars.
  
/FoodMonitor

t20