festis1Nydesignad 50-åring
Festis firar 50-år och har inför jubileet fått en uppdaterad design, ny kommunikation och mer lekfulla namn. Dessutom två nyheter – ”Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online” och ”Guavas and bananas who are afraid of heights”.
 
Festis introducerades 1961. Sedan starten har man satsat hårt på förnyelse vad gäller kommunikation och förpackningsdesign: Från den klassiska pyramidförpackningen vid starten, till att vara först med glasflaska 1994 och reklamkoncept som ”Jag är en Festis”.
 
När varumärket nu firar femtio år görs det genom en total ompaketering med uppdaterad design på flaskan, två nya smaker och en ny kommunikation som bygger på den tidigare reklamklassikern, meddelar Carlsberg Sverige.
 
– Festis har en historik av att överraska genom förändring och därför har vi inför 50-årsjubileumet tagit ett helhetsgrepp och sett över såväl flaskans design, namn på smaker som kommunikationsuttrycket i stort, säger Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige.
 
Festis-konsumenterna har upplevt flaskan som lite otymplig varför den nu fått en smalare och mer lekfull design. De totalt åtta Festissmakerna har dessutom fått mer färgstarka namn i samband med att flaskan släpps i en ny tappning. Smakklassikern apelsin, den första smaken som lanserades, återfinns nu med namnet ”Suntanned oranges”.
 
Nya Festis finns ute i butikshyllorna i april.
 
/FoodMonitor

t20