potatisstillb1_largeNy design ökade försäljningen
Svegro tog under mässan Pack & Emballage hem 2010 års pris av Packaging Industry Awards i kategorin "Consumer Packaging ". Detta för  ett nyskapande sätt att erbjuda en attraktiv produkt som tack vare sin kvalité och kreativa förpackningslösning resulterat i en försäljningsökning på 80 procent sedan årets början.
 
Juryns motivering lyder:

Företaget har genom nytänkande skapat en förpackning inom produktsegmentet potatis som skiljer sig från mängden. Förpackningen är en ståpåse av transparent plast som visar påsens innehåll. Dekoren är stilren och lätt igenkännande. Varje potatissort har också sin egen färg på förpackningsdekoren, vilket profilerar olika produkter och gör det enkelt för kunden att hitta ”sin” potatis. Varje påse innehåller 1 kilo potatis, istället för som vanligt i segmentet, 3 kilo. Mängden är måltidsanpassad för en familj på 4-5 personer. Påsen har sedan lanseringen vid årets början ökat omsättningen med 80 procent för företaget”.

Förpackningen är framtagen i samarbete med Schur, som konstruerat en plastpåse som skyddar potatisen och som samtidigt ger konsumenterna en möjlighet att se innehållet. Den visuella identiteten är framtagen av designbyrån Amore som 2009 blev utsedd till Årets Designbyrå i Sverige.
 
/FoodMonitor  

t20