Allt fler handlar mat på nätet
Förra året såldes det mat på nätet för mellan 1,5 och 2 miljarder kronor. Det innebär en ökning med cirka 40 procent jämfört med året innan. Detta rapporterar Dagens Handel.
   
– Försäljningen av mat på internet ökar stadigt. Men det tar tid att ändra konsumenternas köpbeteende och många vill fortfarande se maten innan de handlar, säger Linda Hedström , kanslichef för Svensk Distanshandel.
   
Enligt en undersökning som Svensk Distanshandel genomfört har 13 procent av svenskarna köpt matvaror på nätet och 20 procent planerar att göra det.
 
Tillfrågade om de främsta fördelarna med att handla på nätet svarar många att kunden får maten hemlevererad, att man vinner tid och kan beställa när som helst på dygnet, medan nackdelar är just att man inte kan se varorna samt att priset blir högre än i butik. Kvaliteten på matten uppges dock av 80 procent av de tillfrågade som lika bra eller bättre jämfört med när man väljer dem själv i butik.
 
– En av poängerna med att handla mat på nätet är att man får varorna till dörren och slipper släpa tunga kassar. Trots det är det en majoritet i gruppen 56-80 år som inte ser några fördelar med att handla på nätet. Här finns en stor kundgrupp för nätföretagen att övertyga, säger Linda Hedström.
 
Nätförsäljningen av mat ökar stadigt men utgör fortfarande under en procent av den totala livsmedelförsäljningen som förra året hamnade på 250 miljarder kronor.
 
/FoodMonitor

t20