Forskning: Hälsosam
nordisk kost förbättrar blodfetter
Enligt en studie som Lunds universitet deltagit i kan hälsosam Nordisk kost förbättra blodfetterna och därmed minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Exempel på lämpliga Nordiska råvaror är närproducerad frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och kål.
I studiens hälsosamma alternativ ingick också nötter, vilt, fågel och fisk, samt fullkornsprodukter, rapsolja och fettsnåla mjölkprodukter.
Förutom förbättrade blodfetter minskade halten av en så kallad inflammationsfaktor som är förknippad med förstadiet till diabetes, enligt forskarna.
– De försökspersoner som åt en bra nordisk kost fick lägre nivåer av skadligt LDL-kolesterol och högre nivåer på det "goda" HDL-kolesterolet än personerna i kontrollgruppen. Mängden av skadliga fettpartiklar i blodet minskade också, säger Lieselotte Cloetens på Enheten för biomedicinsk nutrition i Lund.
Kontrollgruppen åt istället smör i stället för rapsolja samt mindre mängder frukt och grönt, och hade inga regler som begränsande intaget av rött kött, vitt bröd eller söta drycker.
Läs artikeln i tidskriften Vetenskap & Hälsa här
/FoodMonitor

t20