Livsmedelsverket: Sverige drar tillbaka förslag om miljösmarta matval
– Miljöhänsyn får stå tillbaka för frihandeln, säger Livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson, med anledning av att regeringskansliet beslutat dra tillbaka Livsmedelsverkets förslag till EU om råd om miljösmarta matval.

mscryggfile_av_torsk_390g_new_largeMSC-märkning ska lyfta Findus torskförsäljning
”Konsumenterna har kommit tillbaka till torsken efter debatten om torsk och uthålligt fiske. Mer än 70 procent av konsumenterna tycker att det är tilltalande att fisken kommer från ett hållbart fiske, säger Thomas Thorfinn.

Ramaskri om registreringsavgift för frösorter
Efter ramaskriet i media den senaste tiden om de nya EU-reglerna för bland annat registrering av frösorter, kommer Jordbruksverket nu med ett förtydligande.
”Jordbruksverket har den senaste veckan få ta emot många upprörda och engagerade synpunkter. Vi förstår att de nya reglerna väcker oro för att mindre vanliga frösorter inom småskalig– och amatörodling kommer att försvinna. I några olika bloggar och tidningar har avgifter för registreringen nämnts. Uppgifter som saknar faktagrund”, skriver myndigheten i en kommentar.

300 000 Fairtrade-fikade
I onsdags, den 27 oktober, arrangerades Sveriges största fikapaus, Fairtrade Challenge. Runt om i hela landet fikades det på mer än 1500 platser och mer än 300 000 personer deltog och tävlade för att göra skillnad för odlare och anställda i utvecklingsländer.

aaaaaaaaaaaastuntitledOstar med lokal förankring
Skånemejerier lanserar två nya ostar, tillverkade av mjölk från gården Vasen i Nye utanför Vetlanda. Enligt företaget ett steg i ambitionen att erbjuda produkter med stark förankring till sin bygd, med tydligt ursprung och regional mjölkråvara.

utforande_svanen
ICA-butiker klarade
ny Svanenmärkning
Kraven för att få sin butik Svanenmärkt har skärpts i år. Bland annat är reglerna tuffare vad gäller sopsortering och energieffektivitet. Tolv ICA-butiker är först med att ha klarat de nya kraven, skriver Dagens Handel.

Carrefour fördubblar EMV-andel
Franska Carrefour, världens näst största dagligvarukedja, planerar att öka andelen EMV från 20 till 40 procent. Dessutom planerar man att i framtiden nöja sig med två leverantörer per varusort, vilket gör att konkurrensen mellan leverantörerna tätnar.

 Största Fairtrade-kampanjen
Den 18 oktober startar Fairtrade Fokus 2010, en två veckor lång kampanj med syfte att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter.
 – Varannan svensk har köpt minst en Fairtrade-märkt produkt under det senaste halvåret. Detta är bra, men vi kan ännu bättre säger Helena Markstedt (foto), generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

t20