ICA satsar på ursprung
Som ett resultat av att ICA i mars gav marknadsundersökningsföretaget TNS Sifo uppdraget att kartlägga svenskarnas åsikter om innehålls- och ursprungsmärkning har kedjan nu beslutat bredda ursprungsmärkningen av sina egna varor.
I kartläggningen ansåg drygt hälften, 56 procent, att de inte får tillräcklig information från dagens innehållsförteckningar. 92 procent av de tillfrågade ville att det ska vara möjligt att se råvarans ursprung i innehållsförteckningen.
– Kunderna vill göra medvetna val och en viktig faktor när man väljer är var varan kommer från. Vi inom ICA ska nu tydligare redovisa varans ursprung, säger ICA Sveriges vd Anders Svensson till Dagens Handel.
Totalt kommer 2 500 produkter att ursprungsmärkas. Sedan tidigare har ICA Sverige ursprungsmärkt grönsaker, fisk och alla egna kött- och charkvaror. Nu omfattas också till exempel frysta grönsaker, ris, ost och mejerivaror av denna märkning. Övriga varor kommer att vara färdigmärkta i slutet av nästa år.
/FoodMonitor

t20