cloettaimg_4316
Konsumenter klagar
på Cloettas låtsasblåbär
Godisbolaget Cloetta använder blåbärsarom istället för riktiga blåbär i sin Kexchoklad med blåbärssmak. Många konsumenter är upprörda och tycker att bolaget bedriver falsk marknadsföring. Det har Livsmedelsverket fått erfara.
 
”Vi har fått väldigt mycket mejl om det här”, säger Ulla Nordström, Statsinspektör vid Livsmedelsverket.
 
Enligt myndigheten tycker konsumenterna att bilderna på blåbär på Cloettas kexchoklad är bedrägliga.
  
”Innehållet stämmer inte med kundernas förväntningar på produkten.”
 
Samtidigt som myndigheten förstår kundernas besvikelse så anser man att bolaget inte gjort något fel med märkningen på förpackningen.
 
”Man måste göra en helhetsbedömning av produkten. Vår bedömning är att märkningen verkar vara i linje med de vägledningar vi har. I nuläget ser vi inte någon anledning att ingripa”, säger Ulla Nordström.
 
Att ha blåbär på förpackningen men inte i produkten är inte ovanligt. Matjättar som Kellogg´s, Betty Crocker, och General Mills gör likadant och använder ofta en salig blandning av socker, majssirap, stärkelse, hydrogenerade oljor, konstgjorda smaker, och syntetiska färgämnen. Matsajten foodinvestigations.com reder ut begreppen. 

  

/FoodMonitor
 

t20