Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Konsument: Yoghurt från Arla gav stickningar i tungan – kvalitetsproblem hos leverantör – många drabbade
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor.
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
arDSC 0037
Konsument: Yoghurt från Arla gav stickningar i tungan – kvalitetsproblem hos leverantör – många drabbade
En konsument ringde nyligen till Jönköpings kommun och berättade att denne känt stickningar på tungan, domningar i gommen, och kli i halsen, efter att ha ätit produkten ”Grekisk Yoghurt Vanilj” från mjölkbolaget Arla. Enligt uppgift är orsaken ett problem hos en av bolagets leverantörer. Enligt Livsmedelsverket är många konsumenter drabbade. Arla har fått in ett 60-tal reklamationer.
”När vi tittar på syltberedningen som vanligtvis är orsaken om en produkt inte håller fullgod kvalitet ser vi att det är i slutet av en container av vaniljberedning som alla reklamationer kommer in”, skriver Arla enligt Livsmedelsverket i en kommentar.
”Vi drar slutsatsen att vi haft en sylt som inte haft fullgod kvalitet i slutet av containern och har haft dialog med syltleverantören om detta.”
Enligt Arla handlar det om ett 60-tal reklamationer som de fått från konsumenter. Den första reklamationen kom in den 12 juli. Den aktuella produkten har bäst före datum den 25 juli.
Arla säger också att leverantören haft flera kvalitetsproblem under sommaren.
Det är ännu inte känt vilken leverantör det gäller.
Arla kompenserar nu de drabbade.
– Alla som får en produkt som blivit fel får värdecheckar. Vi ser till att de blir kompenserade, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på Arla Sverige.
/FoodMonitor
{/akeebasubs}