Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Statt i Karlskrona: ”Save water and drink champagne” – kritiseras av Konsumentverket
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor. 
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
stDSC 0011
Statt i Karlskrona: ”Save water and drink champagne” – kritiseras av Konsumentverket
Konsumentverket tycker att marknadsföringen av ett evenemang i början av december förra året på Statt Nattklubb & Schlagerbar i Karlskrona inte uppfyllde kravet på särskild måttfullhet enligt Alkohollagen. Anledningen är att formuleringen ”Save water and drink champagne” använts.
”Konsumentverket anser att bolaget har marknadsfört alkoholdryck genom en formulering som uppmanar konsumenter att dricka alkohol”, skriver Konsumentverket i ett brev till företaget Matkonsult i Karlskrona AB, som myndigheten anser vara ansvarigt för den aktuella marknadsföringsåtgärden.
”Beaktas bör även att åldersgränsen för evenemanget var 20 år, vilket gör att personer under 25 år sannolikt har träffats av reklamen.”
Matkonsult i Karlskrona AB marknadsför enligt uppgift även alkoholdrycken Moët & Chandon Champagne.
Konsumentverket har begärt att Matkonsult i Karlskrona AB svarar på kritiken senast den 25 januari. Därefter ska myndigheten ta ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas.
Matkonsult i Karlskrona AB meddelar att de inte har några kommentarer till Konsumentverkets påståenden. Samtidigt säger man att uppgiften om att formuleringen ”Save water and drink champagne” använts ”nog kan stämma”.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Matkonsult i Karlskrona AB.
Omsättning: 20.6 miljoner kronor (2015).
Resultat före skatt: minus 724 000 kronor.
Antal anställda: 17.
{/akeebasubs}