Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
kDSC 0038
Konsumentverket riktar kritik mot Kockens för otillåtna hälsopåståenden
Kryddbolaget Kockens AB i Fjälkinge har använt otillåtna hälsopåståenden vid marknadsföring av kryddor i tidningar, på sin webbplats, och i sociala medier. Det menar Konsumentverket som riktar stark kritik mot bolaget.
”Marknadsföringen har skett på sociala medier, Kockans hemsida, samt i tidningarna ELLE mat & vin, Femina, ToppHälsa, och Amelia. Marknadsföringen ger intryck av att Kockens kryddor har ett samband med människors hälsa”, skrev Konsumentverket i ett brev igår till Kockens.
Konsumentverket har bland annat reagerat på detta:
I Amelia nummer 3 står det i en annons: ”En smoothie med ekologiska kryddor ger all den lust och energi du behöver för att få ut maximalt av dagen. Den är nämligen full av spännande smaker och naturligt nyttiga ämnen” och ”gör gott för kroppen”.
I Amelia nummer 16 står det i en annons: ”Kombinera kaffet med kryddor som innehåller ämnen som är bra för hälsan”, ”kanel – används i olika huskurer sedan lång tid tillbaka. Rik på antioxidanter och kan enligt de senaste rönen motverka infektioner i kroppen”, ”kardemumma – tillhör samma familj som ingefära och har en bakteriedödande effekt. Bra att använda vid förkylning och halsinfektioner”, ”chili – hjälper till att öka ämnesomsättningen i kroppen, kan stabilisera blodsockret och sänka insulinkoncentrationen. Anses ha bakteriedödande egenskaper”.
Kockens har enligt myndigheten gjort liknande påståenden i annonser i tidningarna ELLE mat & vin, Femina, och ToppHälsa.
Kockens ska även ha publicerat otillbörliga hälsopåståenden på sin webbplats och på Instagram och Facebook.
Enligt Konsumentverket strider påståendena mot gällande EU-förordning.
Kockens vill idag inte kommentera kritiken. Man vill först läsa det aktuella brevet som man säger sig ännu inte ha fått.
– Innan jag studerat brevet har jag tyvärr inga kommentar, säger Johan Tornakull, vice-vd i Kockens.
HÅKAN FRISELL
{/akeebasubs}