Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Skurup: Coop och ICA agerar på olika sätt om marknadsföring av alkohol
En alkoholhandläggare i Skurups kommun har nyligen stött på marknadsföring av öl 3.5 procent på både Coop och ICA i form av rabattkuponger. Efter påpekande tog Coop bort rabattkupongerna men enligt uppgift inte Ica. Konsumentverket meddelar att man kommer att revidera sina allmäna råd.
”På Ica var rabatten inlagd i systemet och centralt styrd för alla ICA-affärer. Vi hade en diskussion om det men jag kunde inte göra något åt det”, skriver handläggaren i en anmälan till Konsumentverket.
Handläggaren tog kontakt med Länsstyrelsen Skåne men fick ett förvånande svar.
”Jag kontaktade Länsstyrelsen för vägledning men fick till svar att det var ok med rabatt på öl”, skriver handläggaren.
Därför vänder sig nu alltså handläggaren till Konsumentverket.
”När jag själv läser lagtexter så tycker jag inte att det går att tolkas på annat sätt än att det inte är tillåtet”, skriver denne.
Enligt handläggaren är rabatter på alkohol inte förenliga med kravet i lagstiftningen på särskild måttfullhet.
Men Konsumentverkets tolkning är inte entydig.
”Huvudregeln är att man inte får marknadsföra rabatter, extrapriser, etcetera, för alkoholdrycker”, skriver Konsumentverket i ett mejl till Skurups kommun.
”I våra allmänna råd för marknadsföring av alkohol finns dock en skrivning som säger att sedvanligt erbjudande från dagligvaruhandeln om dryck med en alkoholhalt som inte överstiger 3.5 volymprocent alkohol bör få förekomma. I dagsläget anmärker vi alltså inte på själva förekomsten av rabatt på folköl, däremot anser vi att erbjudandet fortfarande måste vara särskilt måttfullt utformat.”
Konsumentverket meddelar också att man kommer att revidera sina allmänna råd.
”Vi har under förra året haft ärenden angående folkölsreklam som har handlat om att man framhållit rabatten på ett omåttfullt sätt, till exempel genom uttryck som: Köp fler – spara mer!, eller stora angivelser av hur många procent man sparar med hjälp av erbjudandet. Vi kommer att påbörja en revidering av våra allmänna råd under 2019, och det är möjligt att vi kommer att se över skrivningarna om folkölsreklam, så att de blir tydligare”, skriver man.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/och-gallande-foreskrifter/marknadsforing-av-alkohol/