Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
sDSC 0144
Kockens pekar ut konkurrenten Santa Maria:s marknadsföring
Som FoodMonitor berättat om tidigare så riktade nyligen Konsumentverket kritik mot den marknadsföring av kryddor som kryddbolaget Kockens AB i Fjälkinge haft i tidningar och på nätet. Nu ber Kockens myndigheten att titta på en, som man menar, liknande marknadsföring från konkurrenten Santa Maria i Mölndal.
”För en tid sedan blev vi uppmärksammade på att vi använt otillåtna hälsopåstående i Kockens marknadsföring. Detta ärende är avslutat och vi har vidtagit de åtgärder som vi fick från er. Nu har vi dock uppmärksammat att vår konkurrent Santa Maria är inne på liknande spår när det gäller annonsering, hemsida, och Instagram. Är denna typ av kommunikation OK? Vill bara säkerställa så att vi inte har missuppfattat”, skriver Kockens i ett mejl till Konsumentverket.
Här är de webbplatser som Kockens pekat ut till Konsumentverket:
https://www.santamariaworld.com/se/recept/halsa/
https://www.santamariaworld.com/se/recept/Overnight-oats-med-Ceylonkanel/#view=description&selection=c4
https://www.santamariaworld.com/se/recept/golden-milk-med-havremjolk/#view=description&selection=c4
https://www.santamariaworld.com/se/recept/farskpressad-apelsin-och-morotsjuice-med-ingefara-och-gurkmeja/#view=description&selection=c4
https://www.santamariaworld.com/se/recept/cashew-och-gurkmejemjolk/#view=description&selection=c4
https://www.santamariaworld.com/se/recept/gron-vitaminbomb/#view=description&selection=c4
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Konsumentverket riktar kritik mot Kockens för otillåtna hälsopåståenden