Anmälningar mot Delicato och Vinoteket för ”Delibubblicato”
Bolagen Delicato i Segeltorp och Vinnoteket i Stockholm har nyligen gemensamt lanserat vinet ”Delibubblicato”. Vinet tycker bolagen passar till Delicatobollar. Marknadsföringen har enligt uppgift bland annat förekommit på sajten ellematovin.se, Facebook, och Instagram. Uttrycket ”fikabubbel” har använts. Nu rasar konsumenter mot marknadsföringen i en ström av anmälningar till Konsumentverket.
”Otroligt att Delicato vill förknippa fika med alkohol. Direkt olämpligt. Dessutom finns det ingen delicatoboll i flaskan, trots bilden”, skriver en konsument i en anmälan.
(På vinflaskan finns det bland annat en bild på en Delicatoboll /red)
Här är utdrag ur några av de andra anmäningarna mot bolagen:
”Etiketten på flaskan är riktad mot barn då det tydligt är en flaska som barn vill ha. På marknadsföringen av flaskan finns en Delicatoboll bredvid och lagen säger att endast det som flaskan innehåller får vara med på bilden. Drycken innehåller inte chokladbollar! Den uppmuntrar till ökad alkoholkonsumtion”
”Delicato och Vinotekets samarbete med Delibubblicato anser jag bryter mot lagen dels för att det är utformat på ett sätt som attraherar yngre. De glada färgerna och symbolerna upplever jag riktar sig till personer under 25 år. Det ger intrycket av att höra samman med lördagsgodis snarare än att vara riktat mot vuxna. Dessutom har de i sina bilder delicatobollar bredvid sig vilket också är brott mot alkohollagens regler kring marknadsföring.
”Att ett märke så starkt förknippat med fika och barn lanserar en stark alkoholprodukt sänder väldigt tydliga signaler till barn och unga. Det går dessutom igenom flaskans utformning, som mer ser ut som en lekfull design för läsk och att delicatobollen sitter på med. Att vinoteket.se och/eller Delicato dessutom köper sponsrad marknadsföring på sociala medie-plattformar visar att de har betalat för marknadsföringen.”
”Att delicato börjar marknadsföra ett vin och dessutom gör det på grunderna att det ska passa bra till fikat är ett brott mot marknadsföringen gällande alkohol tycker jag. De skriver att vinet ska användas till fikat och levereras direkt innan fredagsfikat, vilket dessutom antyder att de uppmuntrar till konsumtion på dagtid. Med designen av smileys och det lekfulla namnet verkar de också rikta sig till en mycket ung målgrupp. Dessutom är ju delicato redan idag nåt som äts av jättemånga unga typ på fritidsgårdar och högstadier, så klart kommer dessa bli sugna på att testa ett bubbel med koppling till företaget. Det står heller inte i annonsen typ vilken alkoholhalt varan har. Olämpligt på många sätt!”
”Jag har fått upp reklam för detta "fikabubbel" från Delicato och Vinoteket på både Facebook och Instagram. Jag tycker inte att reklamen uppfyller krav på måttfullhet och den finns på Facebook och Instagram där många användare är unga. Chokladbollar är något som tilltalar många unga och även utformningen av flaskan med smileys och små chokladbollar är gjord på ett sätt som särskilt tilltalar unga. Dessutom kopplar den ihop fika med alkoholkultur på ett sätt som uppmuntrar till ökad alkoholkonsumtion genom att alkoholen förs in på en arena där det idag sällan konsumeras alkohol.”