Pizzeria i Stockholm aningslösa om gluten i sammansatta produkter
En konsument har nyligen anmält till Livsmedelsverket att en pizzeria i Stockholm inte har koll på om deras pizzor innehåller gluten, annat än själva pizzabotten. Stockholms stad, som tagit över ärendet, har i dagarna gjort ett kontrollbesök och kan bekräfta avvikelsen.
”Vi har beställt pizza från denna pizzeria några gånger och då beställt glutenfria kebabpizzor. Häromdagen skulle vi köpa kebabtallrik och frågade om den var glutenfri och fick ett ja. Strax innan vi betalade så frågade vi igen bara för att försäkra oss att det var glutenfritt. Då fick vi ett mer osäkert svar och att ingen tidigare frågat om kebaben var glutenfri enbart om pizzorna var glutenfria. Detta visade väldigt snabbt på att han som jobbade där den dagen inte hade koll på att fler ingredienser än pizzabotten kan innehålla gluten. Jag frågade om han hade förpackningen till kebaben så att jag själv kunde läsa och fick till svar att han oftast brukar slänga förpackningarna men han gick ändå in i köket för att leta efter en förpackning. När han väl hittade den och jag fick läsa på den så var vetemjöl bland topp fem ingredienserna”, skriver anmälaren i anmälan.
”… många restauranger tror bara att det är brödet, pastan, eller dylikt, som är gluten, inte att såser eller andra ingredienser också kan innehålla det. Detta är en skrämmande utveckling för oss som är intoleranta alternativt allergiska.”
Stockholms stad har bekräftat avvikelsen i en kontrollrapport.
”Under kontrollen konstaterades att det inte fanns något system för att ge korrekt information om matens innehåll av allergener till kunderna. Personal på plats hade viss kunskap om matens innehåll av exempelvis gluten, men hade inte kunskap om att vid varje fråga om innehåll av allergener kontrollera innehållet i de sammansatta produkter som används i matlagningen. Innehållsförteckning för samtliga produkter fanns inte heller på plats i verksamheten varför svar inte kunde ges för innehåll i samtliga produkter, exempelvis salami”, skiver myndigheten.
”Om gäster som är allergiska eller intoleranta inte får rätt svar om matens innehåll kan de bli väldigt sjuka. Vi bedömer att bristen av system för att ge korrekt information ökar risken för att vissa gäster blir sjuka.”