Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsumenter anmäler Foodmarks Fjällbrynt till Konsumentverket
Konsumenter har de senaste dagarna anmält produkten Fjällbrynt till Konsumentverket. Man anser att företaget inte är ärliga i sin marknadsföring. Foodmarks vd svarar.
”Trots att företaget flyttat till Haninge och tar mjölken från Estland, ändrar i produktionen, kallar man produkten Fjällbrynt och illustrerar med fjäll. Det luktar fejk lång väg. Nog är väl konsumenten förd bakom ljuset!?”, skriver en konsument.
En annan konsument tycker också att bolaget inte kan använda begrepp som fjäll, fjällko, och närhet till fjälltrakter, sedan produktionen flyttats från Jämtland.
Företaget Foodmark, som äger varumärket Fjällbrynt, tycker emellertid inte att man vilseleder konsumenter. Man har tagit del av en av anmälningarna.
”Det stämmer att det inkommit en anmälan. Den rör det faktum att Fjällbrynt inte längre tillverkas i Jämtland, men alltjämt har ordet fjäll i namnet och illustrationer av fjäll på förpackningen. Vi har förståelse för att det finns de som är besvikna över att Fjällbrynt numera inte tillverkas i Jämtland men anser inte att det är vilseledande att namnet och förpackningens utseende är oförändrade. Vi är tydliga med att Fjällbrynt nu tillverkas i Haninge men att dess ursprung är i Jämtland”, skriver Andreas Millbourn, vd i FoodMark, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor