Löfbergs satsar hårt på ”get woke”, riskerar man att ”go broke”?
LEDARE Kaffebolaget Löfbergs i Karlstad har nyligen lanserar ett kaffe som har regnbågens färger och är märkt ”Equality Coffee Lovers”. Bolaget har pyntat sin fabrik med en bild på produkten och skriver även ”kaffe för alla” på en annan stor skylt. Är inte Gevalias och Arvid Nordquists kaffe också för alla kan man undra.
"Med nya Equality Light Roast tar Löfbergs ställning för alla människors lika värde", skriver bolaget i ett pressmeddelande om produkten.
Det är i och för sig bra. Men man kan undra hur långt Löfbergs är berett att gå? För inte så länge sedan proklamerade bolaget att man har en helt jämställd styrelse. Slumpade det sig så eller har man diskriminerat mot sökande, män eller kvinnor, för att få det resultatet?
Det finns ett uttryck som är ”get woke, go broke”. Det innebär att företag som vidtar överdrivna åtgärder för att bland annat verka jämställda får betala för det med stora ekonomiska förluster när deras kunder slår ifrån sig och väljer att istället köpa produkter från konkurrerande företag.
Det bästa vore nog om Löfbergs tog sig en rejäl funderare på vad man egentligen vill kommunicera om det goda kaffe man tillverkar.
Löfbergs har länge varit en pärla i den Värmlandska affärsvärlden. Man är kända för att ha lyckats med generationsväxlingar. Arbetsmiljöproblemen tycks ha varit minimala. Det är först nu som vi sett tecken på att det börjar gnissla något.