Konsumenter har denna månad vänt sig till Konsumentverket med anmälningar som gäller dryckesjätten Coca-Colas etikett där det står ”Panta mig igen”. Enligt anmälarna har etiketten orsakat skada. Bolaget meddelar att man nästa vecka slutar med etiketten.
“Jag tycker inte att Coca-Cola:s nya etikett med Panta mig igen är klar när det kommer till att marknadsföra vilken dryck är sockerfri eller normal. Jag är en typ 1 diabetiker och köpte, och drack upp, av misstag en normal cola för att jag är van med att diet cola har en silvrig etikett, och därefter blev otroligt hög på socker. Bara locket är röd och annars är det inte klart vilken typ av cola det är. Jag märkte bara att det var normal när jag vände flaskan och kollade på näringsmärket”, skriver en konsument.
“Jag anser att de nya flaskorna med vit etikett Panta mig igen kan verka vilseledande för dem som vill köpa sockerfria alternativ. Förut har alltid vanliga Cola-flaskor varit röda och sockerfria alternativ svarta eller vita. Önskar att ni ändrar etiketterna då att de som har diabetes eller de som vill ha sockerfritt alternativ inte skall behöva luras att köpa fel produkt eftersom ni ändrat på färgsättningen. Själv köpte jag fel ikväll till min svärson som har diabetes och det hade kunnat gå riktigt illa om han inte hade haft en inbyggd sockermätare. Tänk er för nästa gång ni ändrar era etiketter så att de är så vilseledande att det kan få allvarliga hälsoeffekter. Med hopp om att ni ändrar utseendet på produkten”, skriver en annan konsument med en vink till Coca-Cola.
Så kommenterar Coca-Cola anmälningarna:
”Detta är mycket olyckligt och vi beklagar att det har varit svårt att skilja produkterna åt. Ett riktmärke är att Coca-Cola med tillsatt socker har alltid en röd kork. Givetvis framgår all information på etiketten om vad det är för produkt och innehåll. Redan nästa vecka kommer vi att gå tillbaka till etiketter med vår standarddesign”, skriver Coca-Cola i ett mejl till FoodMonitor.