Konsumentverket: ICA Försäkring AB bedriver otillbörlig marknadsföring med ”Försäkringsutmanaren”
Företaget ICA Försäkring AB i Solna uppmanar konsumenter att med bankID logga in på bolagets webbplats för att jämföra försäkringar i en tjänst som man kallar ”Försäkringsutmanaren”. Men tjänsten har brister och utgör otillbörlig marknadsföring. Det anser Konsumentverket.
”Konsumentverkets bedömning är att om konsumenten, särskilt efter att ha legitimerat sig med bankID, förväntar sig en noggrann och specifik jämförelse, men jämförelsen tar inte hänsyn till konsumentens individuella utformning av försäkringen och även redovisar betyg på ett missvisande sätt, påverkar detta konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut”, skriver Konsumentverket i dagarna i ett brev till bolaget.
”Många konsumenter saknar också närmare intresse för och kunskap om försäkringar och kan därför antas påverkas av marknadsföringen och förlita sig på det resultat som visas. Marknadsföringen är därför att anse som otillbörlig, MFL.”
Konsumentverket har begärt att ICA Försäkring AB svarar på kritiken senast den 11 september.