Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsument gör anmälan om döda maskar i paket från Mathem
När en konsument tidigare denna månad öppnade ett paket med matbolaget Mathems egna fiskgrytbitar fick denne en obehaglig överraskning. I paketen ska det ha varit ett antal döda maskar. Det påstår Konsumenten i en anmälan till Livsmedelsverket. Bolaget kommenterar nu det inträffade.
”Den 2/9-2020 fick jag en leverans från Mathem, leveransnummer … . Jag hade bland annat deras eget paket med färska fiskgrytbitar lax och vit fisk 600 gram 129 kronor för att göra fisksoppa på. När jag öppnade paketet var det flertalet maskar i. De var döda. Vissa var vita cirka 1 millimeter breda och 4 centimeter långa. Vissa låg ihoprullade lite brunaktiga. Helt vidrigt”, skriver konsumenten i en anmälan till Livsmedelsverket.
FoodMonitor bad Mathem om en kommentar.
Så här svarar Lotta Olofsson, kommunikationschef på Mathem, i ett mejl till FoodMonitor:
"Vi förstår att detta har varit en mycket obehaglig upplevelse för vår kund. På MatHem är vi väldigt måna om att alltid hålla hög kvalitet på alla våra varor. Vi får mycket få klagomål som dessa, men de tas alltid på stort allvar och eskaleras alltid omedelbart till vår produktkvalitetsavdelning. De i sin tur utreder alltid eventuella brister noga tillsammans med vår leverantör samt vidtar åtgärder om det visar sig att våra rutiner har brustit. Parallellt är det även viktigt för oss att alltid kompensera kunden på ett skäligt vis. Dessa rutiner har vi självklart följt även i detta fall."
Enligt konsumenten har Mathem sagt att man som kompensation lagt in 300 kronor på dennes konto hos bolaget. Man ska också ha bett kunden om ursäkt.
/FoodMonitor