Besked: i september ska det gå att panta mejeridrycker på burk
Återvinningsbolaget Returpack meddelar att man från den 1 september gör det möjligt att ansluta mejeridrycker i metallburk till bolagets pantsystem. Mjölkbolaget Arla välkomnar beslutet. I dagsläget är drycker som innehåller mer än 50 procent av mejeriprodukter undantagna från förordningsstyrd anslutning till pantsystemet.
– Varje pantad burk sparar 78 gram koldioxid-ekvivalenter jämfört med om den går till förbränning. I vårt svenska pantsystem snurrar årligen omkring 1.5 miljarder burkar. Att vi nu öppnar vårt svenska pantsystem för mejeridrycker på metallburk gör det möjligt att återvinna ännu fler burkar och därmed spara ännu mer koldioxid, säger Bengt Lagerman, vd i Returpack/Pantamera, enligt ett pressmeddelande.
På Arla, som årligen säljer runt 3.5 miljoner av de aktuella burkarna under varumärkena Pucko och Starbucks, välkomnar man alltså beskedet.
”Vi är otroligt glada för beskedet. Under varumärkena Pucko och Starbucks säljer vi varje år 3.5 miljoner av den typen av burkar, vilket motsvarar ungefär 50 ton aluminium per år som nu kommer att kunna återvinnas. Det här går helt i linje med Arlas förpackningsstrategi och målet att nå 100 ptocent återvinningsbara förpackningar år 2025. Nu ska vi se över hur vi kan ansluta så snabbt som möjligt”, skriver Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson, i en kommentar.