mina grubb”Grisköttet får
revansch 2012”
– Vi är övertygade om att griskött kommer att slå igenom på bred front i år. Restauranger sätter griskött på menyn och fler ovanliga styckningsdetaljer serveras. Detta konstaterar Mina Grubb (foto), insight manager på Scan, som därmed också är övertygad om att bolagets satsning på rapsgrisen ligger rätt i tiden.
 
Scan har gjort undersökningar för att förutspå åt viket håll trenden pekar såväl i Sverige som utomlands. Bland annat konstaterar man att engelska modebibeln Vogue nyligen publicerade ett stort reportage om kött. Trendiga matbutiker och krogar satsar också allt mer på kött-teman och ovanliga styckningsdetaljer, bloggare på stora tidningar skriver om kött och flera krogar med fokus på bra kött slog upp portarna under senare halvan av 2011.  
 
– Andra stora trender som vi ser är den rena köttsmaken och att konsumenterna efterfrågar mer kunskap om kött, säger Mina Grubb.
 
Tror ni att den förväntade ökningen på griskött kommer att läggas på befintlig försäljning eller vara på bekostnad av nötköttet?
 
– Vi tror inte att den här trenden kommer att påverka den totala köttkonsumtionen särskilt mycket. Däremot tror och hoppas vi att den allmänna medvetenheten ska öka och att konsumenten därmed blir mer intresserad av att välja rätt, dvs. ett bra kött. Det finns fortfarande en kunskapsklyfta och vi vill gärna hjälpa till att utbilda konsumenterna om fördelarna med svenskt kvalitetskött.  
  
Är denna trend delvis en motreaktion på de debattinlägg som hävdar att köttkonsumtionen bör minska, med initiativ som ”Köttfri måndag” och liknande?
  
– Svårt att säga, men jag tror inte att debatten påverkar trenden negativt, utan att den snarare ytterligare motiverar konsumenten att välja sitt kött med mer omsorg om kvalitet, miljö och hållbarhet. Det är snarare det vi strävar efter, inte att den totala konsumtionen ska öka, säger Mina Grubb.
  
Kommunikationsdirektör Margareta Thorgren ser hälsoaspekten hos köttet från rapsgrisen, som är i fokus för bolaget nu, som en ren bonus.
  
– Så är det. Vi strävar efter att gagna hela näringskedjan med våra produkter och bidra till att köttbranschen utvecklas. Kött har länge varit ganska anonymt som varugrupp hos konsumenterna eftersom det innan rapsgrisen inte kommit några nyheter på länge, säger hon.
  
Läs tidigare info i FoodMonitor om Scans lansering av rapsgrisen via nedanstårnde länkar:
  
Scan satsar på rapsgris (24 nov -11)
  
Klart för lansering av rapsgris (21 dec -11)
 
Rapsgrisen ger nya jobb (16 jan 2012)
  
/MATS HOLMSTRÖM