delmatpizzaProduktnytt:
Ny fryst premiumpizza 
Matbolaget DelMat i Bergslagen har tagit fram en ny  pan pizza, Smarrig, i premiumsegmentet för frysta mellanmålspizzor. Vd Elisabeth Michaelsen tror att bolaget därigenom kommer att kunna öppna upp marknaden för frysta pizzor ytterligare.
 
”Marknaden för frysta pizzor växer, men inga premiumalternativ har synts i detta segment. DelMat har utvecklat en ny pan pizza som erbjuder både kvalitetsråvaror och bättre näringsvärden”, säger hon.
 
delmatimg_4698”Att sätta ett nytt varumärke i en konkurrensutsatt kategori är en utmaning, men vi ville påverka utbudet till en ung växande målgrupp och kunna erbjuda marknaden en riktigt god och vettig mellanmålsprodukt. Att få föräldrar att slippa känna dåligt samvete för att barnen inte äter så nyttiga mellanmål exempelvis efter skolan eller efter träningen.
 
DelMat med 18 anställda är en doldis för de flesta. Det är en väl bevarad hemlighet att DelMat till exempel tillgodoser pizzabehovet åt ett av världens största företag.
 
För att bredda verksamheten har Elisabeth Michaelsen tagit fram Smarrig. Och ambitionsnivån är hög. Endast svenskt kött används, och socker och fetthalten har skurits ner.
 
DelMat har nyligen inlett ett samarbete med distributören Varsego för att nå ut med Smarrig till butikskedjorna ICA och Coop. I Värmlands Coop-butiker distribueras pizzan av Konsum Värmland. 
delmatsmarrig 
"Vi har snabbt nått full täckning på ICA och Coop i pilot-regionen Värmland-Örebro,så nu satsar vi vidare på att öka varumärkeskännedomen för Smarrig med kampanj i TV4 och radio, samt planerar för utökad distribution.Sen får kunderna avgöra hur stor Smarrig kommer att bli och hur stor andel som värdesätter Smarrig med sina riktigt fina råvaror", säger Elisabeth Michaelsen.
 
/FoodMonitor
 
FoodMonitor-Fakta:
DelMat.
Omsättning: 26 Mkr (2010).
Resultat före skatt: 1.5 Mkr.
Antal anställda: 18.