Foodmark köper Fjällbrynt
Mejerikoncernen Milko säljer Fjällbrynt AB till Foodmark Sweden AB som är mest känt hos konsument genom huvudmärket Rydbergs. Affären bekräftades idag vid en presskonferens.
 
Vi är mycket nöjda med affären. För det första blir både anläggningen och alla jobb kvar i Östersund vilket innebär att vi ser många framtida samarbetsvinster mellan vårt mejeri och deras anläggning som blir närmaste grannar. Dessutom innebär affären ett tillskott av likvida medel som behövs för att vi ska fortsätta utveckla det vi kallar Nya Milko säger Milkos vd Göran Henriksson.
 
Foodmarks vd Peter Sandgren utlovar fortsatt satsning på Fjällbrynts produkter messmör och mjukost.  
 
– För oss är det viktigt att vårda de kvaliteter som anrika Fjällbrynt står för. Därför kommer vi inte heller flytta produktionen från Östersund. Här finns redan det vi behöver - mångårig kunskap om hur mjukost och messmör ska hanteras och förädlas. Vi behåller också Fjällbrynts produktionspersonal och får därmed garantier att Fjällbrynts hantverkskunnande lever vidare, säger han.
 
Foodmark har en stark tro på Fjällbrynts fortsatta tillväxt och ser som sin ambition att mjukost åter kommer upp till marknadsandelar på minst 50 procent.
 
/FoodMonitor