Semper10
Mamma: 2 centimeter långt vasst föremål i Sempers gröt till barn
När en mamma i Göteborgsområdet i dagarna gav gröt från livsmedelsföretaget Semper till sin 11 månader gamla dotter upptäckte hon något oväntat. Ur dotterns mun stack det plötsligt ut ett vasst föremål. Gröten från Semper hade hon köpt i en matbutik i Sisjön i Göteborg som tillhör butikskedjan Willys.
– Jag lagade gröt till henne som vanligt och så gav jag henne en sked och då ser jag det att något sticker ut från hennes mun. Då tittar jag lite närmare och så drog jag ut en några centimeter lång bit. Jag blev chockad. Den hade vassa kanter så jag skar mig på fingern. Så vad hade hänt om hon hade svalt den?, säger Ronak Darabi.
– Den var väldigt tunn. Det var inget tjockt material.
Den aktuella produkten är pulvergröt med smak av päron och banan.
Enligt Ronak Darabi så är materialet i det främmande föremålet plast eller möjligen någon form av glas.
Ronak Darabi säger att hon direkt kontaktade Semper om händelsen. De skulle skicka ett brev med information och instruktioner om hur hon skulle skicka förpackningen och det främmande föremålet till dem. Men inget har hänt.
– Jag har inte fått något från dem. Jag fick inga ytterligare samtal heller. Jag blev lite besviken för jag tänkte de måste väl ändå ta det på allvar med tanke på att de gör produkter till barn?, säger Ronak Darabi.
Eftersom Semper inte verkade bry sig så anmälde Ronak Darabi händelsen till Konsumentverket.
– Jag kände att Semper inte brydde sig. Och då tänkte jag att då går jag vidare.
Ronak Darabi är nu orolig för att dottern kanske har fått i sig andra bitar av samma sort som det främmande föremålet.
– Jag ringde sjukvården men de sa att om du inte sett några tecken på att hon mår dåligt så kanske hon inte har fått något i sig. Hon verkar inte ha mått dåligt, säger hon.
Enligt Ronak Darabi har Semper trots det inträffade inte ens erbjudit en ny produkt i ersättning.
När FoodMonitor kontaktar Sempers presskontakt säger man sig inte hört talas om händelsen. Inte heller Willys presskontakt säger sig hört något.
Konsumentverket lämnade igår över ärendet till Livsmedelsverket.
UPPDATERAD
Kommentar från Semper:
"Vi är ledsna om hon kände sig tråkigt bemött. Vi har inte glas i produktionen och pulvret siktas och röntgas, men vi vill naturligtvis ändå undersöka den här biten. Därför bad vi henne att skicka in biten och förpackningen i det svarskuvert som vi skickade till henne samma dag. Det kan ta någon dag, men om hon inte fått det så vill vi gärna att hon kontaktar oss igen. Vi ersätter givetvis konsumenter för reklamationer, men först när ärendet är avslutat", skriver Malin Westling, kommunikationschef Norden på Semper, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor
Bilden: Det aktuella främmande föremålet och förpackningen. Foto: Ronak Darabi. Används med tillstånd.