bild_svenskamatlandet_new_largeSverige ska bli
det nya matlandet
Sverige anses har stor potential att profilera sig som det nya matlandet i Europa. Svenska institutet (SI) har därför av regeringen fått uppdraget att hjälpa konsulat och ambassader att profilera svensk gastronomi, bland annat i samarbete med studenter och lärare vid Grythytte Akademi.
 
Genom att visa upp svenska råvaror och bjuda på svensk mat ska ambassader och konsulat bidra till att locka den moderna, nyfikna matresenären till Sverige och främja svensk matvaruexport, menar man.

Samarbetet med antal lovande studenter och lärare vid Grythytte Akademi innebär att ta fram innovativa recept och matupplevelser speciellt för Sveriges ambassader. Ihop med Swedish Menu i Lidköping kommer även de välkända kockarna Ulf Wagner, Gustav Trädgårdh och Paul Svensson skapa recept kring småskaliga matprodukter från hela Sverige.
 
SI har uppdraget att främja Sverige i utlandet. Annika Rembe, generaldirektör på SI menar att maten har kommit att få en allt viktigare roll:
 
”Det är inte bara i Sverige som intresset för mat växt under senare år. Mat är något alla kan umgås kring och en mycket stark bärare av såväl kultur som värderingar. Svensk gastronomi har rönt stora framgångar under senare år. Flera svenska krogar finns med i restaurangvärldens egen bibel Le guide rouge, recenseras av internationella matskribenter och uppmärksammas för sin höga kvalitet”.
 
"Den svenska synen på djurhållning, miljö- och klimatfrågor och en säker matproduktion är dessutom en stor konkurrensfördel när etik styr medvetna resenärers och konsumenters val. Det är något vi ska vara stolta över och visa upp”, säger hon.
 
/FoodMonitor