Bedragare låtsas ringa från Konsumentverket
Konsumentverket meddelar att flera personer som drabbats av oseriös telefonförsäljning fått samtal från bedragare som vill hjälpa dem att få tillbaka pengar. Bedragarna låtsas bland annat att ringa från Konsumentverket.
”Bluffen är utformad på olika sätt, men har det gemensamt att den riktar sig till konsumenter som drabbats av problem med olika bolag. Tillvägagångssättet är detsamma: du blir uppringd av någon som påstår sig kunna hjälpa dig mot en ersättning. Men någon hjälp får du inte. Istället blir du av med mer pengar än de som du redan har förlorat”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
”Personerna påstår sig ringa från olika bolag och instanser. De har till och med påstått sig ringa från Konsumentverket och berättar då att myndigheten ska hjälpa konsumenten att få tillbaka pengarna de förlorat. Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar heller aldrig ut någon ersättning. Är du drabbad – polisanmäl!”
(Detta är en mycket vanlig typ av bedrägeri som har pågått runt om i världen i många år /red)
/FoodMonitor