Livsmedelsföretagen: Coronakrisen ”turbulent och extremt utmanande”
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen meddelar att Coronakrisen har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin. Leverantörer till hotell- och restaurangbranschen har drabbats hårt.
”Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev”, skiriver organisationen i ett pressmeddelande.
”Hamstringsvågen som rullade över Sverige i mars månad resulterade i en av de starkaste omsättningsuppgångar svensk dagligvaruhandel upplevt. Detta spillde naturligtvis över på en lång rad svenska livsmedelsproducenter, det vill säga de som producerar maten och drycken som dagligvaruhandeln säljer. För att kunna möta en ökad efterfrågan har 25 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar nyanställt den senaste månaden.”
Enligt Livsmedelsföretagen tappade hotell- och restaurangbranschen i mars 70–90 procent av sina kunder. Det påverkade livsmedelsföretagen.
”Detta har slagit hårt. 15 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar har sagt upp eller varslat personal, och en tredjedel av företagen har korttidspermitterat”, skriver organisationen i pressmeddelandet.
− Ska jag sammanfatta det här coronapräglade kvartalet så skulle jag säga att det har varit turbulent och extremt utmanande. I en tid med närmast total oförutsägbarhet gällande inkomna orders, hög personalfrånvaro, och rubbade varuflöden, har våra medlemmar lyckats upprätthålla produktionen och fylla butikshyllorna med mat och dryck. Att detta ens är möjligt i en av de värsta kriserna i mannaminne vittnar om den enorma kreativitet, flexibilitet, och engagemang, som finns bland de svenska livsmedelsföretagen och deras anställda, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, enligt pressmeddelandet.
/FoodMonitor

t20