bantadirekt
Marknadsföringen av Zenaxin kritiseras av Konsumentverket
FoodMonitor har tidigare berättat om fulsäljarna bakom kostillskottåterförsäljaren Nutural. Nu verkar deras verksamhet expanderat med kosttillskottet Zenaxin. Konsumentverket har i dagarna slagit larm om den vilseledande marknadsföringen av kosttillskottet på webbsidan www.bantadirekt.se.
Enligt Konsumentverket används påståenden på webbsidan som: ”Louise gick ner 16 kilo på 2 månader – Nu är det möjligt. Prova Zenaxin i 2 Månader!, ”Förlora 8-16 kilo på två månader – Prova nu!”, och ”Trött på dieter som inte fungerar? Gå ner 1 kilo per vecka – gratis”.
”Alla dessa påståenden strider mot artikel 12 b i förordning EG nr 1924/2006”, skriver Konsumentverket i ett brev till Nordhealth Pharma AB, som myndigheten identifierat som det bolag som står bakom marknadsföringen på webbsidan www.bantadirekt.se.
Enligt Konsumentverket finns det kopplingar mellan Nordhealth Pharma AB i Stockholm och bolagen Vital Nordic Ltd. och Nutural i Sverige Ltd. som är registrerade i Storbritannien.
FoodMonitor har tidigare skrivit flera artiklar om Nuturals oseriösa metoder som drabbat ett stort antal konsumenter. Polisanmälningar av Nutural och anmälningar till Konsumentverket har tidigare rasat in.
Enligt Bolagsverket innehar åtminstone en person som varit med i den härva av bolag som använts för att sälja produkter under namnet Nutural även en position i ZeroN AB som äger Nordhealth Pharma AB.
ZeroN AB har liksom Nordhealth Pharma AB bytt namn flera gånger sedan de nystartades förra året.
Idag äger enligt Bolagsverket en person som heter Jonas Helwig 10 000 aktier (samtliga /red) i ZeroN AB. Jonas Helwig är dessutom styrelseledamot i Nordhealth Pharma AB.
Konsumentverket vill att Nordhealth Pharma AB förklarar hur det hela ligger till med samarbetet med Vital Nordic Ltd. och Nutural i Sverige Ltd. På webbplatsen www.bantadirekt.se finns emellertid flera tydliga ledtrådar.
”På webbplatsen finns på flera ställen länkar som går till både webbplatsen www.vitalnordic.com (Vital Nordic Ltd.) och http://nuturalnutrition.com (Nutural i Sverige Ltd.). Bland annat som svar på frågor samt hänvisningar till avtalsvillkor och kontaktinformation”, skriver Konsumentverket.
”I vissa avseensen ges motstridig information, och det finns avtalsvillkor som är oskäliga”.
Enligt korrespondens som FoodMonitor tagit del av verkar Jonas Helwig vara upprörd över Konsumentverkets granskning. Han säger sig inte ha något alls med webbsidan www.bantadirekt.se att göra och kräver att myndigheten avskriver ärendet.
”Har aldrig hört talas om de företag du nämner eller hemsidor du refererar till som inte tillhör Nordhealth Pharma AB. Kan du inte förtydliga din skrivelse eller specificera vart denna information med fysiska bevis så emotser jag att du avskriver detta ärende eftersom det inte finns någon grund till dina påståenden”, skriver Jonas Helwig i ett mejl till Henrik Örnstedt som är handläggare och jurist på Konsumentverket, enligt uppgift till FoodMonitor.
FoodMonitor kan emellertid konstatera att det på webbsidan www.bantadirekt.se står att ”Zenaxin Viktminksningsprogram och produkter marknadsförs och säljs i Nordhealth AB, BOX 45087, 104 30 Stockholm, Org nr 556905-6624”.
Och Nordhealth Pharma AB med organisationsnummer 556905-6624 är det precis det bolag Jonas Helwig enligt Bolagsverket kontrollerar och är styrelseledamot i.
Dessutom äger, enligt uppgift från toppdomänen .se, Vital Nordic Ltd webbsidan www.bantadirekt.se.
HÅKAN FRISELL
Foto: Konsumentverket. 
Läs mer om Nutural:
Nutural vill stoppa FoodMonitors artikel
Nutural polisanmäls av konsument
”Invandrare med språksvårigheter och svaga i samhället” - måltavlor för Nutural
Konsumentverket kritiserar Nutural