Under torsdagen öppnade Karlstad Saluhall i centrala Karlstad. Den har länge efterlängtats av Karlstadsborna och matföretagen i länet. Med från början är ett 50-tal livsmedelsföretag. Butikskedjan Konsum Värmland samordnar det hela enligt en ny modell.
– Vi har med 50 handlare totalt sett. Vi som samordnar det här på ett litet nytt sätt. Konsum Värmland står för hyrekontraktet med fastighetsägaren. Sedan hyr mindre aktörer leverantörer in sig beroende på kapacitet på olika bås. De som kan sälja manuellt tar betalt. Men för de som vill så samordnar vi betalfunktioner, säger Klas Olsson, pressansvarig på Konsum Värmland.
– Allt är relaterat till hur mycket de säljer. Vi har redan många av de här producenterna i vårt sortiment men det har varit efterfrågan på saluhall i många herrans år.
För Konsum Värmland är saluhallen en investering på cirka 5 miljoner kronor i främst inventarier. Saluhallen är på totalt cirka 700 kvadratmeter.
För att får vara med betalar en del av företagen, enligt uppgift, en månadsavgift på mellan ett och två tusen kronor och 15 procent på försäljningen före moms.
Bilden: Margareta Lee på EcoWorld of Scandinavia i Molkom.
Handlare som FoodMonitor har pratat med i Saluhallen ger tummen upp för Konsum Värmlands nytänkande.
”Allting ingår. Det är smart. Som liten har man inte har råd att ha en hel affär”, säger Ulla Lindström Heidkamp på Enbackens Musteri i Munkfors.
Ett av företagen som satsar rejält på gallerian är charkbolaget Kils Slakteri AB. Bolaget ... Läs vidare på FoodMonitor Plus
HÅKAN FRISELL
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.