Konsument: Göta Energi lockar med Willys och lånar metod från småkriminella gangstrar
En konsument har i dagarna anmält till Konsumentverket att denne utanför en butik tillhörande butikskedjan Willys blivit lurad av energibolaget Göta Energi i Göteborg. Energibolaget lockade med 500 kronor att handla för hos butikskedjan.
Göta Energi säger att man inte vill kommentera det enskilda fallet. Men man bekräftar att man har ett avtal med Willys om att i anslutning till deras butiker säljer elavtal till konsumenter.
Bolaget skickar även ett mejl om vad som gäller i samband med den försäljningen:
"Göta Energis elavtal som säljs i samarbete med Willys Göta Energi och Willys har sedan november 2015 samarbetat för att ge sina kunder bättre hushållsekonomi. Både Göta Energi och Willys har stort fokus på kundnöjdhet. Det är något som även visat sig i resultatet av samarbetet med många nya nöjda kunder till både Göta Energi och Willys. Att erbjuda sina kunder bättre och billigare alternativ är något båda strävar efter. Tillsammans gynnar vi våra kunders hushållsekonomi genom att erbjuda ett prisvärt elavtal och en billigare matkasse. Nya kunder hos Göta Energi får även garantin 100 procent Nöjd, ett löfte om att det ska vara billigt, enkelt och lite roligare att vara kund hos Göta Energi. Samarbetet innebär att den som tecknar ett nytt förmånligt och enkelt elavtal, El till inköpspris, med Göta Energi samtidigt får 500 kronor att handla för i Willys butiker. Samtidigt som kunden tecknar elavtalet får den en broschyr där villkoren för elavtalet finns med. Kunden får även skriftlig bekräftelse på det ingångna elavtalet skickad till sig där villkoren för elavtalet är med.
500 kr att handla för i Willys butiker
Kunden får direkt när den har tecknat elavtalet två sms med vardera ett värde av 250 kronor, att använda hos Willys. Kundens motprestation för dessa 500 kronor är att kunden kan fullfölja det ingångna elavtalet med Göta Energi. Om avtalet inte kan fullföljas blir kunden återbetalningsskyldig för de 500 kronor den fått. Samma sak gäller givetvis om kunden ångrar elavtalet den tecknat eftersom det tecknade avtalet då inte fullföljs, se utdrag ur avtalsvillkor.
100 procent Nöjd
Elavtalet El till inköpspris är ett mycket prisvärt och bra elavtal, därför ger Göta Energi kunden garantin 100 procent Nöjd. Den innebär att om det mot förmodan är dyrare hos Göta Energi än hos kundens gamla elbolag så står vi för mellanskillnaden. Denna räknas i så fall ut och återbetalas till kunden efter det första året som kund hos Göta Energi. Göta jobbar för att det ska vara enkelt att vara kund hos oss, därför bjuder vi också på 3 månadsavgifter om kunden måste vänta mer än 5 minuter för att prata med vår kundservice eller om kunden måste göra något i bytesprocessen från sitt gamla elbolag."
Det har hittills i år kommit in 18 anmälningar om Göta Energi till Konsumentverket. Förra året kom det in 28 anmälningar.
Göta Energi AB.
Omsättning: 509 miljoner kronor (2016).
Resultat före skatt: 11 miljoner kronor.
Antal anställda: 47.