”Get woke, go broke”: storm i sociala medier mot reklamfilm från SAS – bolaget hånar skandinavisk mat
KOMMENTAREN Ännu ett företag har gått i fällan ”get woke, go broke”. I dagarna var det dags för flygbolaget SAS. I en reklamfilm säger bolaget att ingenting är skandinaviskt, vare sig köttbullar eller annan traditionell mat.
”What is truly scandinavian? – Absolutely nothing”, säger en röst i reklamfilmen.
“Allt är kopierat.”
Efter massiv kritik på sociala medier har SAS plockat ner reklamfilmen.
”Vad sysslar ni med? Reklam eller hat?”, frågar en person på bolagets twittersida. Andra pratar om att aldrig flyga med SAS igen och att sälja aktier i bolaget.
Bolaget menar att man blivit utsatta för en attack.
Så här skriver SAS i en kommentar på sin sajt:
”SAS is a Scandinavian airline that brings travelers to, from an within Scandinavia. We stand by the core message in the commercial, that travel enriches us. When we travel, we influence our surroundings and we are influenced by others. The experiences we bring back from our travels inspire us as individuals, but also our society. When analyzing the pattern and volume of reactions we have reason to suspect an online attack and that the campaign has been hijacked. We do not want to risk being a platform for views that we do not share. We have therefore temporarily removed the film from our channels and we are currently evaluating the next step.”
Många företag vill gärna kapitalisera på sociala trender. Det är förståeligt. Samtidigt finns det nu många exempel på ”get woke, go broke”. Det borde både SAS och den reklamfirma man anlitat för att producera filmen varit medvetna om.
Här är bra exempel på vad ”get woke, go broke” betyder i videos av den välrenommerade journalisten Tim Pool:
https://www.youtube.com/watch?v=9D-sHy7HH0E
https://www.youtube.com/watch?v=DVttabUtJdQ
Svenska företag, även inom livsmedelsbranschen, bör ta lärdom av det inträffade så att man undviker att gå i samma fälla.
p5HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: Löfbergs satsar hårt på ”get woke”, riskerar man att ”go broke”?