ma51
Analys: Färgglad alkoglass visar på allvarligt problem på MatHem
LEDARE Som FoodMonitor berättat om tidigare så utsätter matkassebolaget MatHem just nu barn och ungdomar för en mycket aggressiv kampanj i syfte att sälja alkoglass. Konsumentverkets jurist Kristina Wallin säger till FoodMontor att "det är mycket olyckligt att så många barn och unga träffas av den här marknadsföringen". MatHem inledde nyligen en massiv marknadsföringskampanj i Karlstad där myndigheten har sitt kontor. Men marknadsföringen pågår över hela landet.
Och det är bara att hålla med Konsumentverket. Hålet i alkohollagstiftningen som gör det möjligt för MatHem att marknadsföra alkoholhaltig glass till barn och ungdomar är groteskt.
En sak som står ut i den här sörjan är att ett tidigare välrenommerat företag som MatHem, som omsätter runt halvmiljarden, sänker sig så lågt att man utnyttjar ett hål i lagstiftningen på det här cyniska sättet.
Men det är klart, bolaget har dragits med enorma förluster de senaste åren. Resultatet före skatt år 2014, som är den senaste siffran som FoodMonitor har tillgång till, var minus 104 miljoner kronor. Så kanske det ger snabba pengar att marknadsföra och sälja glass som innehåller alkohol.
Förvisso säger bolaget att man själva håller en 18-årsgräns vid försäljningen. Men en färgglad isglass med 5 procent alkohol, med bland annat annonser i Karlstad vid busstationen utan för en gymnasieskola mitt i centrum och på jätteskyltar i Strängnäs kommun. Riktar sig inte den reklamen till barn och ungdomar? Vem tror MatHem att de lurar?
Är detta verkligen ett bra sätt för bolaget att nå lönsamhet och göra sina aktieägare glada. Nej, då har man nog tänkt fel.
Man säger själva att glassen tar slut så snart de får in den till sitt lager. Så kortsiktigt gör man nog en bra vinst på alkoglassen.
Men nu vet vi att vd:n i bolaget inte har den moraliska kompass som behövs för att stå vid rodret. Det borde oroa både de som äger aktier i MatHem och de som funderar på att skaffa sig aktier i bolaget.
Vad blir nästa steg för MatHem? Skaffa glassbilar så att de kan åka runt till skolor och sälja alkoglass direkt till barn och ungdomar? Det verkar inte finnas något i lagstiftningen som hindrar det. I alla fall inte när man pratar med handläggare på Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten.
Det verkar inte heller finnas något i lagstiftningen som hindrar att man höjer alkoholhalten.
Höjer man alkoholhalten så sänks fryspunkten. Och glassen skulle, med ökande alkoholhalt, vid en viss punkt få en temperatur fryst som gör den mer eller mindre farlig att konsumera direkt. Men varan som sådan skulle enligt uppgift gå att sälja. Och det finns inget som hindrar en konsument från att smälta glassen innan konsumtion.

ma31

Foto: Strängnäs kommun.
Sedan har vi då DJ-stjärnan Sebastian Ingrosso som satt sitt namn på produkten. Hans musik har nått enorma framgångar. Men kanske har han inte tjänat tillräckligt med pengar och därför behöver marknadsföra alkohol till barn och ungdomar?
Och till sist har vi företaget N1ICE Company LTD som äger rättigheterna till alkoglassen och SIA-Glass i Slöinge som enligt uppgift tillverkat den. Det är viktigt att komma ihåg att dessa bolag, som det ser ut i dagsläget, agerar helt inom lagens råmärken.
Därför är det nu viktigt att politikerna tar sitt ansvar och ser till att marknadsföringen och försäljningen av alkoglassen stoppas. Ge Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten omgående de verktyg de behöver.
p5

 



HÅKAN FRISELL
Ansvarig Utgivare
Mejl: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Gillar du FoodMonitor:s granskning av livsmedelsindustrin och myndigheterna? Stöd oss genom att prenumerera på FoodMonitor Plus. FoodMonitor görs av oberoende undersökande journalister. /red
Läs mer: Konsumentverket: ”Knepigt att gå på marknadsföringen” av alkoglass

FoodMonitor-Fakta:
De här äger i MatHem i Sverige AB:
Verdane Capital, cirka 40 procent
Anders Holch Povisen, cirka 20 procent via bolag
Familjen Kull, cirka 15 procent via bolag
Karl-Johan Persson, cirka 10 procent via bolag
Erik Mitteregger, cirka 5 procent via bolag