Många konsumenter anmäler billpay
De senaste dagarna har det kommit in många anmälningar till Konsumentverket och polisen mot en verksamhet som kallar sig för ”billpay”. Detta efter det att ”billpay” skickat fakturor med delbetalningsplaner och hot om stämning i tingsrätten till många svenska konsumenter.
– Vi har fått in många anmälningar, men tror att det finns ett stort mörkertal också, säger Sara Andersson på polisens ledningscentral, till tidningen Sydsvenskan.
Hittills har det kommit in 48 anmälningar mot "billpay" till Konsumentverket.
”Jag anmäler billpay för att jag har fått en delbetalningsplan samt hot om stämning om jag inte betalar, var av jag har inte vart i kontakt eller vill ha något från dem”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.
”Fick hem en faktura på 7 500 kronor och en stämning på samma gång som skall betalas den 25/11. Polisanmälan är gjord den 24/11”, skriver en annan Konsument.
Tillsammans med fakturor med delbetalningsplaner har det skickats med en blankett från Sveriges domstolar som heter ”ansökan om stämning”. Den har delvis fyllts i av avsändaren som alltså anges som ”billpay”.
Under yrkande i blanketten har ”billpay” skrivit så här:
”Sökande har valt att avsluta avtal med en slutbetalning (slutfaktura) om 7 500 SEK, vid betalning av detta kommer avtal att upphöra och det finns inte längre några betalningskrav kvar. Vid utebliven betalning riskerar konsumenten att bli betalningsskyldig för stämningen, advokatkostnader och ansökningsavgifter vilket blir ett högre belopp än vad som krävs på nu. Stämningsansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt och för att upphäva detta krävs fullbetalning Detta är en kopia på vad som skickats till myndigheterna) och svarande kommer få detta utskickat tingsrätten inom kort.”
Under namn på konsumenten och dennes adress har ”billpay” skrivit: ”framkommer på fakturan”.
På Sveriges domstolar följer man nu utvecklingen.
”Det började komma samtal från privatpersoner om detta till Sveriges Domstolar under måndagen där man berättade om fakturan och stämningsansökan som var bifogad. Sedan dess har det skötts enligt de rutiner som finns för den här typen av händelser, bland annat med information om det vi vet på domstol.se där vi beskriver hur ett riktigt stämningsförfarande går till (Avbrottsmeddelanden - Sveriges Domstolar) samt om man som enskild misstänker brott bör göra en polisanmälan och bestrida fakturan hos det avsändande bolaget. Vi bevakar och följer ärendet nogsamt”, skriver Peter Jernberg, kommunikatör på Domstolsverket, i ett mejl till FoodMonitor.
Det finns ett bankgironummer på de aktuella fakturorna som går till en enskild firma i Västra Frölunda som enligt uppgift drivs av en 24-åring.
Bankgirot meddelar att man inte får lämna ut några uppgifter om den enskilda firman eller hur mycket pengar som det företaget lyckats ta in. Det är en fråga för den aktuella banken som hanterat betalningarna, menar man.
Det organisationsnummer som anges på fakturorna går enligt uppgift till företaget Avtal S Nordic 55 i Göteborg som till Bolagsverket angett att man ska hålla på med callcenterverksamhet. Företaget registrerades i mars i år hos Bolagsverket. Innehavaren är samma person som hos Bankgirot är angiven för det aktuella bankgironumret.
HÅKAN FRISELL