Fortsatta sviter efter skandalbolaget Hyresgästkassan AB:s härjningar
KOMMENTAREN Nyligen avslöjade tidningen Hem & och Hyra att skandalbolaget Hyresgästkassan AB i Segeltorp var igång igen och skickade ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor till ett stort antal hyresgäster runt om i landet. Sviterna efter utskicket fortsätter att märkas. Äldre är bland de som drabbats av skandalbolagets hänsynslösa taktik.
”Hyresgästkassan skickar erbjudande som försöker efterlikna Hyresgästföreningen och ser ut som faktura med inbetalningskort, direktadresserat. Anmälan gäller för min 91-åriga svärmor som betalade i tron att det var Hyresgästföreningen”, skriver en anmälare i en anmälan i dagarna till Konsumentverket.
LÄS OCKSÅ: Hem & Hyra avslöjar att skandalbolaget Hyresgästkassan AB är igång igen
LÄS OCKSÅ: Skandalbolaget Hyresgästkassan AB ville få 81-åring att betala "för ett tryggt hem"
LÄS OCKSÅ: Ny anmälan mot skandalbolaget Hyresgästkassan AB
LÄS OCKSÅ: Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan
Hyresgästkassan AB ingår i nätverket MilDigitalGroup som FoodMonitor har en pågående granskning av.
LÄS OCKSÅ: det är MilDigitalGroup
Efter det att Hem & Hyra skrivit om skandalbolaget blev tidningens chefredaktör och hennes anhöriga angripna av hatsajter som MilDigitalGroup styr.
LÄS OCKSÅ: Hatsajten Kritikverket ger sig på chefredaktörs familj
Skandalbolagen i MilDigitalGroup har tidigare enligt uppgifter från Bolagsverket och Skatteverket omsatt mångmiljonbelopp. FoodMonitor har kunnat avslöja att personer i nätverket tidigare dömts för brott och suttit i fängelse.
Den stora frågan nu är vart pengarna som skandalbolagen under flera års tid tagit in från våra äldre och andra utsatta grupper i samhället tagit vägen? Och vem har finansierat skandalbolagen? Vet du? Skriv i så fall gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se. Du får vara anonym (använd i så fall gärna en anonym mejladress).
Jag vill också passa på att tacka alla de modiga personer som hittills försett oss med uppgifter.
HÅKAN FRISELL
Har du blivit utsatt för ett bedrägeri?
Då kan du alltid kontakta Konsumentverket och göra en polisanmälan.