PRODUKTNYTT Livsmedelsföretaget Orkla meddelar att nästan 3 av 10 svenskar äter mindre kött av klimatskäl. Bland annat därför har bolaget valt att lansera en vegetarisk variant av klassikern Felix Krögarpytt.
– Svenskarna är pigga på att testa vegetariska färdigrätter och vi vet att smak är avgörande för att vi ska få till ett klimatsmart och mer växtbaserat skifte i vår vardagsmat. Därför jobbar vi aktivt med att försöka hitta nya goda och smakrika färdigrätter som gör det enklare för svenskarna att äta klimatsmart till vardags. Växtbaserade varianter på våra omtyckta klassiker känns därför klockrent, säger Thomas Sjöberg, Marknadschef Felix på Orkla Foods Sverige, enligt ett pressmeddelande.
Krögarpytt Vegetarisk tillverkas på Orklas anläggning i Eslöv.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.