Picadeli tar sitt salladskoncept till livsmedelsbutiker i USA
Livsmedelsföretaget Picadeli AB i Göteborg meddelar att man nu satsar på att lansera sitt salladskoncept i amerikanska livsmedelsbutiker. Detta som nästa steg efter att, enligt bolaget, ha etablerat digitaliserade salladsbarer på fler än 2 000 platser i Europa.
– Vi ska lansera konceptet tillsammans med en av USA:s ledande livsmedelskedjor, dessutom har vi flera pågående diskussioner med andra stora aktörer, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group, enligt ett pressmeddelande.
Picadeli anser att man är marknadsledare i Europa men att bolagets expansion tillfälligt bromsades av pandemin.
– Under pandemin fokuserade vi på att digitalisera fler processer och automatisera vårt beställningssystem med hjälp av AI. Det gör att vi enklare kan skala upp för att möta de amerikanska livsmedelsjättarnas behov, därmed kan vi växa parallellt på både den europeiska och den amerikanska marknaden, nu när efterfrågan på hälsosam snabbmat ökar igen, säger David von Laskowski.
Picadeli satsar rejält på vegetariskt och veganskt.
– 90 procent av våra produkter är vegetariska och 70 procent veganska, det gör att vi har ett attraktivt och brett sortiment som vi nu gör tillgängligt på en marknad där intresset för att äta växtbaserat kontinuerligt ökar, säger David von Laskowski.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Uppgift: Mixum AB hittade glasbitar i olivolja från Oleifico RM i Italien – har använts av Salico och Picadeli – produkter återkallas