Kaffebolaget Gevalia meddelar att man lanserar en ny kaffeserie - "Farmers Initiative”. Det handlar om smakerna brasiliansk mellanrostad och honduransk lätt mörkrostad. Enligt bolaget bidrar konsumenter som köper av Farmers Initiative-sortimentet med två kronor per förpackning till lokala kaffebönder.
– Det känns väldigt bra att tillsammans med våra konsumenter bidra till en förbättrad levnadsstandard för kaffebönderna i Honduras och Peru. Donationerna bidrar till en effektivare kaffeodling och därmed ökad inkomst för kaffebönderna. Utöver inkomst kommer donationerna direkt bidra till ökad inkludering för kvinnor och ungdomar samt totalt sett förbättra levnadsstandarden i regionerna. På Gevalia är vi angelägna om att öka levnadsstandarden för alla kaffebönder genom att engagera oss i hållbara och långsiktiga mål och initiativ, där Gevalia Farmers Initiative är en viktig pusselbit, säger Christian Linde som är General Manager Nordics på JDE Peet’s, som äger varumärket Gevalia, enligt ett pressmeddelande.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.