aftonbladethealthzone1
Aftonbladet får inte publicera
bluffannons om bantningspiller
Tidningen Aftonbladet får inte längre publicera bluffannonser för bantningsprodukten Removyl från skandalbolaget Healthzone. Det har Konsumentverket beslutat. Tidningen har i dagarna accepterat ett förbudsföreläggande som är förenat med ett vite på 750 000 kronor.
 
– Det är anmärkningsvärt att det behövdes ett förbudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa publiceringen. Företaget borde vid ett minimum av kontroll av annonserna ha upptäckt att det rörde sig om en ren bluff, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
 
– Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och stoppar publicering av annonser av den här typen.
 
I sina annonser i Aftonbladet lovade Healthzone enligt Konsumentverket att "Removyl hade egenskaper som leder till en rejäl, snabb och bestående viktminskning. Detta utan att användaren behöver ändra på vare sig kosten eller sina levnadsvanor i övrigt."
 
Redan i november förra året gjorde Konsumentverket klart för Aftonbladet att man ansåg att reklamen var otillbörlig.
 
Myndigheten ansåg också att tidningen hade ett medverkansansvar eftersom man publicerat annonserna.
 
Trots detta publicerade Aftonbladet den 2 januari i år en ny helsidesannons för Removyl.
 
Efter nya påstötningar från Konsumentverket lovade Aftonbladet att inte publicera annonserna igen. Men det löftet var inte mycket värt. Några veckor senare publicerades åter en helsidesannons.
 
Då beslutade Konsumentverket att utfärda ett förbudsföreläggande. Detta föreläggandet har Aftonbladet nu alltså accepterat att följa, eller betala 750 000 kronor i vite för varje överträdelse. 
 
HÅKAN FRISELL 
 
Läs mer om Healthzone-skandalen här:
 
Icakuriren anmäld till konsumentverket för bantningsannons
 
Bring stoppar olagliga reklamblad från skandalbolaget Healthzone
 
Aftonbladet följer Expressen – stoppar Healthzones annons
 
Healthzone fakturerar 91-åring för obeställda antirynkpiller
 
Anmälningar mot Healthzone rasar in hos Konsumentverket