Anmälan: DI frågade var konsument arbetade – denne fastnade sedan i ett företagsabonnemang som inte gick att ångra
En säljare från tidningen Dagens Industri frågade en konsument var denne arbetade – konsumenten svarade och hamnade sedan i ett abonnemang som inte gick att ångra. Det påstår konsumenten i en anmälan i dagarna till Konsumentverket.
”Jag blev uppringd av en säljare från Dagens Industri. Han ville säja en prenumeration. Jag sade ja till detta men ångrade mig snabbt. Under samtalet var det tydligt att detta var något personligt som jag var intresserad av och det involverade inget av de bolag jag jobbade på. Han frågade bara: har du namnet på ett bolag du jobbar på? Deras kundservice hävdar nu att man inte kan ångra sig då avtalet gjorts med ett bolag. Detta är direkt vilseledande och ett system för att lura oss konsumenter”, skriver anmälaren.
Så här skriver DI:s kundservice i ett svar till konsumenten efter denne klagat till dem:
”Ångerrätten regleras i distansavtalslagen, vilket är en lag som endast är tillämplig när en konsument och ett företag har ingått avtal med varandra utanför en affärslokal. När avtal ingås mellan två företag är distansavtalslagen inte tillämplig och därmed gäller inte ångerrätten.”
Hittills har det kommit in 15 anmälningar mot Dagens Industri till Konsumentverket i år. 10 av dessa handlade om oskäliga avtalsvillkor, 2 om olämplig säljmetod, 2 om fakturering utan avtal, och en om vilseledande marknadsföring.
FoodMonitor söker Dagens Industri.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: Konsument: Dagens Industri alltför angelägna om att sälja prenumeration
LÄS OCKSÅ: Bonnier beter sig fortfarande illa mot konsumenter